Необхідність створення комісії із соціального страхування на кожному підприємстві, що використовує найману працю, незалежно від форми власності та господарювання, визначено у ч. 3 ст. 50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18 січня 2001 р. № 2240-ІІІ (далі ― Закон № 2240) та у Положенні про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, затвердженому постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі ― Фонд) від 23 червня 2008 р. № 25 (далі ― Положення № 25). Зазначені вимоги поширюються і на приватних підприємців, які використовують найману працю.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування – це фактично посередник між працюючою особою та Фондом.
Шкода, але багато роботодавців дуже легковажно відносяться до питання створення (обрання) комісії (уповноваженого) із соціального страхування. На жаль, деяким керівникам не спадає на думку, що на підприємстві повинна бути обрана людина, яка зобов’язана співпрацювати з органами Фонду, що відсутність такої комісії (або уповноваженого) є порушенням чинного законодавства.
Тож з’ясуймо, які обов’язки та повноваження має комісія (уповноважений) із соціального страхування.
Комісія із соціального страхування підприємства створюється при кількості працівників понад 15 осіб. Якщо працівників 15 і менше, то на загальних зборах обирається уповноважений із соціального страхування підприємства.
Фондом надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг:
• допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною);
• допомога по вагітності та пологах;
• допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві);
• забезпечення оздоровчих заходів (оплата путівок на санаторно-курортне лікування застрахованим особам та членам їх сімей, до дитячих оздоровчих закладів, утримання санаторіїв - профілакторіїв, надання соціальних послуг у позашкільній роботі з дітьми, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків.
До складу комісії входять представники адміністрації та застрахованих осіб.
Члени комісії делегуються кожною стороною залежно від кількості застрахованих осіб, строк їх повноважень та кількість установлюється спільним рішенням сторін. Члени комісії виконують свої обов’язки на громадських засадах.
Роботодавець оформляє рішення про делегування членів до комісії наказом (іншим розпорядчим документом), представники застрахованих осіб – постановою виборчого органу профспілкової організації або рішенням іншого уповноваженого органу.
Основною формою роботи комісії є засідання. На першому засіданні обирається голова та його заступник, які повинні представляти різні сторони.
В подальшому засідання проводяться відповідно до затвердженого плану, але не рідше двох разів на місяць.
Одним із головних повноважень комісії (уповноваженого) є прийняття рішення або відмова у призначенні матеріального забезпечення, передача роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків. Також приймає рішення про повне або часткове припинення його виплати.
Працююча особа впевнена в тому, що наданий на підприємство листок непрацездатності буде оплачений. Хоча, прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення, і рішення про припинення виплати матеріального забезпечення, і контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення працівникові – це повноваження комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Погодьтеся, про це мало хто знає.
Але, що стосується соціальних послуг, то працівник зазвичай не сподівається і не розраховує на те, наприклад, що він має можливість отримати путівку на оздоровлення, що можна оздоровити влітку дитину з урахуванням того, що Фонд компенсує частину витрат. А право на ці послуги за рахунок коштів Фонду працююча особа може використовувати щорічно.
Проводити на підприємстві роз’яснювальну роботу та надавати консультації з питань надання матеріального забезпечення та соціальних послуг за рахунок коштів Фонду працівникам цього підприємства – це також один з обов’язків представників комісії (уповноваженого) із соціального страхування. Крім того, представники комісії (уповноважений) зобов’язані забезпечувати гласність роботи з питань надання матеріального забезпечення та соціальних послуг за рахунок коштів Фонду, в тому числі інформувати про наявність санаторно - курортних путівок та їх виділення кожному працюючому. Крім того, в обов’язки такої комісії (уповноваженого) входить ведення обліку осіб, які часто та довго хворіють, а також осіб, які отримали листки непрацездатності у зв’язку із невиробничими травмами, аналіз, інформування та внесення пропозицій з питань зниження рівня захворюваності роботодавцю.
До речі, існує термін, протягом якого працююча особа може оскаржити рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства про призначення або відмову у призначенні матеріального забезпечення та надання соціальних послуг у робочому органі відділення Фонду. Він складає 5 днів з моменту отримання повідомлення про таке призначення або відмову. Водночас, звернення до робочого органу відділення Фонду не позбавляє застраховану особу права звернутися з цих питань до суду.
Як бачимо, обізнаність працівників щодо їх прав на отримання матеріального забезпечення та соціальних послуг за рахунок коштів Фонду безпосередньо залежить від вчасного та систематичного інформування людей про діяльність Фонду, особистого відношення до своїх обов’язків голови та членів комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства.
Якщо в частині отримання надання працівникам матеріального забезпечення комісія або її члени у будь-якому разі приймає участь, то в частині сприяння отриманню соціальних послуг працівниками в більшості випадків робота комісій залишає бажати кращого. Тому радимо кожному працюючому особисто звертатись як за консультаціями і відповідями на виникаючі запитання, так і безпосередньо за отриманням соціальних послуг за рахунок коштів Фонду до комісії (уповноваженого) із соціального страхування, яка повинна не тільки бути створеною, а й повинна діяти на підприємстві.
Крім того, у разі виникнення перешкод в спілкуванні з представниками комісії (уповноваженим) із соціального страхування підприємства або відсутності відповідей на поставлені питання з боку такої комісії, пропонуємо звертатися за роз’ясненнями безпосередньо до працівників робочих органів Фонду.
Повідомляємо, що голова комісії та його заступник можуть бути позбавлені своїх повноважень: за особистим проханням; за ініціативою членів комісії (більшості від загальної їх кількості); за поданням робочого органу відділення Фонду.
Система загальнообов’язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності передбачає матеріальне забезпечення кожного працюючого громадянина у зв’язку з втратою заробітної плати (доходу) внаслідок тимчасової втрати працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною, дитиною-інвалідом, хворим членом сім’ї), вагітності та пологів, часткову компенсацію витрат, пов’язаних із смертю застрахованої особи або членів її сім’ї, а також надання зазначених вище соціальних послуг за рахунок бюджету Фонду.
Запрошуємо голів комісій (уповноважених) із соціального страхування подавати заявки на 2015 рік на санаторно-курортні путівки для лікування за різними профілями захворювання працівників підприємств та членів їх сімей, надавати попередню інформацію щодо кількості дітей, яких батьки бажають оздоровити в літній період. Відомо кожному, що профілактика краще, чим лікування. Не лишайте колег та членів їх сімей можливості оздоровитися!