20 січня голова обласної ради Микола Звєрєв разом із в. о. голови обласної держадміністрації Сергійом Журманом та заступникои голови обласної ради Валентином Мельничуком провів розширене засідання обласної асоціації органів місцевого самоврядування «Ради Чернігівщини» та Консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування при голові обласної ради. На ньому були обговорені проблемні питання децентралізації державного і місцевих бюджетів в 2015 році та необхідності удосконалення бюджетного та податкового законодавства.
В роботі засідання взяли участь народні депутати, обрані від Чернігівської області та народні депутати міжфракційного депутатського об'єднання «Рідна Чернігівщина» у Верховній Раді України Василь Амельченко, Владислав Атрошенко, Олег Дмитренко, Валерій Давиденко,Олександр Кодола та Валерій Куліч; голова секретаріату Української асоціації районних та обласних рад Юрій Андрійчук; заступник голови-керівник виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад Микола Поєдинок; представники Української асоціації районних та обласних рад і Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад; депутати обласної ради; керівники Департаменту фінансів облдержадміністрації та Головного управління Державної фіскальної служби в області; голови районних рад, міські, селищні та сільські голови області; представники засобів масової інформації.
Від Менського району в роботі засідання взяли участь голова районної ради Володимир Невжинський, Менський міський голова Федір Фесюн, голова районного відділення Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад, Макошинський селищний голова Валерій Кравцов.
Розпочинаючи засідання, Микола Звєрєв наголосив, що темою обговорення є надзвичайно важливі питання формування місцевих бюджетів в умовах бюджетної децентралізації у 2015 році та необхідності удосконалення бюджетного і податкового законодавства. І насамперед, це стосується механізму реалізації законів України «Про державний бюджет України на 2015 рік», «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин», «Про внесення змін до податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи».
За словами керівника, розпочинаючи реформи, уряд проголосив про децентралізацію влади, надання місцевим органам самоврядування повноважень по управлінню територіями та фінансових ресурсів. А що ж маємо в даний момент? Зміни до Бюджетного та Податкового кодексів значно вплинули на процес формування доходної та видаткової частин бюджетів. Проте далеко не найкращим чином.
Микола Звєрєв окреслив деякі з найбільш проблемних питань фінансового забезпечення основних галузей бюджетної сфери. І найперше – це недостатність коштів освітньої та медичної субвенцій у бюджетах районів і міст обласного значення, оскільки їх показники менше рівня 2014 року на 18,6% та на 15,2%.
Крім того, в методиці розподілу освітньої субвенції залишається коефіцієнт, введений ще у 2001 році, який не враховує відсоток малокомплектних шкіл та по медичній субвенції не враховується норматив бюджетної забезпеченості для малонаселених районів.
По-друге, зазначив виступаючий, обсяги субвенції на підготовку робітничих кадрів не відповідають потребі в коштах на утримання професійно-технічних навчальних закладів, які передані області на фінансування з державного бюджету, (нестача майже 6 млн грн на виплату стипендій). Ще одним проблемним нюансом є те, що фінансування видатків на поновлення матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, проведення їх невідкладних аварійних ремонтів є проблемним, так як відповідно до Бюджетного кодексу освітня субвенція спрямовується лише на оплату поточних видатків. В той же час, кошти на проведення таких видатків у місцевих бюджетах відсутні.
Далі більше. Приміром, на обласний бюджет передаються установи ветеринарної медицини. А одним із джерел фінансування цих видатків визначено екологічний податок, розрахункові надходження його на 2015 рік до обласного бюджету складають близько 16,6 млн.грн, а видатки на утримання ветмедицини області – 37,7 млн.грн, тобто нестача коштів складає понад 20 млн.грн.
Відмінена субвенція на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності місцевим бюджетам області, що позбавило обласний бюджет цільових джерел, за рахунок яких здійснювались ці роботи. За словами керівника, лишилося не вирішеним питання лікування хворих нефрологічного профілю, що є проблемним не тільки для Чернігівщини. Такі люди мають отримувати допомогу за рахунок цільових коштів державних програм, а не залежати від фінансових можливостей місцевих бюджетів (потреба в коштах на такі цілі – 74 млн. грн. і в порівнянні з минулим роком збільшилася вдвічі).
Ше один із проблемних пунктів оновленого бюджетного процесу - обсяг субвенції з державного бюджету місцевим на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом «гроші ходять за дитиною» не забезпечує потреби в коштах на зазначені цілі.
Прикрістю в новому бюджетному документі є і те, що 10 відсотків податку на прибуток потужні підприємства: Чернігівський пивкомбінат, Прилуцька тютюнова фабрика та інші, які працюють в регіоні, але зареєстровані далеко за його межами, будуть сплачувати, як і раніше, за місцем реєстрації, зазначив у своєму виступі голова обласної ради.
Він також акцентував увагу на тому, що бюджет зараз дуже напружений і лише час покаже, чи будуть законодавчі нововведення сприяти покращенню ситуації в області. Проте, уже зараз можна бачити, що місцеві бюджети в 2015 році, як і в попередні роки, будуть незбалансовані. І знову місцеве самоврядування, як і раніше, залишається з основною проблемою – нестачею ресурсів.
На завершення вступного слова, Микола Звєрєв наголосив, що всі озвучені ним і наступними виступаючими проблемні питання стосовно бюджетного процесу знайдуть своє місце у зверненні обласної ради до керівництва вищої державної влади, яке буде прийняте на її пленарному засіданні 23 січня поточного року.
Далі голова обласної ради надав слово директору Департаменту фінансів обласної державної адміністрації Валерію Дудку, який проінформував присутніх про формування бюджетів територіальних громад та існуючі проблемні питання бюджетної децентралізації у 2015 році. Потім слово взяв начальник Головного управління Державної фіскальної служби в області Степан Дусяк. Зокрема, він розповів про основні зміни, внесені до податкового законодавства і, зокрема про ті, що стосуються місцевих податків і зборів, земельного, транспортного та акцизного податків, а також податків на доходи фізичних осіб та на нерухоме майно, які є головними чинниками наповнення бюджетів територіальних громад.
Перед учасниками наради також виступила голова Чернігівського обласного відділення Всеукраїнської Асоціації сільських та селищних рад, Парафіївський селищний голова Ічнянського району Валентина Карпенко, яка акцентувала увагу на основних недоліках децентралізації державного і місцевих бюджетів в 2015 році та необхідності удосконалення бюджетного та податкового законодавства.
До учасників розширеного засідання обласної асоціації органів місцевого самоврядування «Ради Чернігівщини» та Консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування при голові обласної ради також звернулися народні депутати Василь Амельченко, Владислав Атрошенко, Олег Дмитренко, Валерій Давиденко,Олександр Кодола та Валерій Куліч. Народні обранці запевнили земляків, що зроблять все залежне аби виправдати довіру своїх виборців і шляхом удосконалення законодавства виправити ситуацію на краще. Головне ж, аби розпочаті в Україні реформи досягли позитивної мети – європейської децентралізації влади, досягнення стійкого зростання економіки і бюджетних ресурсів і, насамперед, покращання життєвого рівня населення.
Із конкретними пропозиціями, критикою та зауваженнями до озвучених сьогодні законодавчих актів, на засіданні також виступили депутати обласної ради, керівники територіальних громад області.
Після обговорення порушених питань, голова обласної ради запропонував присутнім проголосувати за прийняття Звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо вирішення проблемних питань формування місцевих бюджетів, проект тексту якого було роздано учасникам засідання перед початком його роботи. На що й одержав одноголосну підтримку.
Микола Звєрєв на завершення розширеного засідання зазначив що текст даного Звернення буде доповнено конструктивними пропозиціями учасників наради та затверджено на черговій сесії обласної ради вже наступної п'ятниці.
- Впевнений, що результати нашої роботи сприятимуть удосконаленню бюджетного і податкового законодавства та вирішенню проблемних питань бюджетотворення, без розв'язання яких неможливо говорити про сталий соціально-економічний розвиток регіону, - наголосив на завершення засідання Микола Звєрєв та щиро подякував усім присутнім за активну участь у його роботі.
За матеріалами відділу інформаційного забезпечення та зв'язків з громадськістю
виконавчого апарату Чернігівської обласної ради